26 maart 2015

Recept | Bananenbrood

Vandaag heb ik voor jullie een recept, ja de keukenprinses kwam weer in mij naar boven.
Z'n moment heb ik niet vaak, dus daar moet ik zeker gebruik van maken.
Ik had een recept uit de Allerhande gevonden om Bananenbrood, alleen vind ik dat recept zo onduidelijk, en natuurlijk zou ik mezelf niet zijn als ik toch niet helemaal na het recept heb geluisterd.
Vandaar voor jullie mijn versie van het recept om Bananenbrood te maken.


Wat heb je nodig:
  • Bakpapier
  • Satéprikker 
  • Keukenmachine
  • Bakvorm
  • Keukenweegschaal
  • Bak (2 stuks)

  • Tarwebloem - 250 g
  • Gemalen kaneel - 1 tl
  • Bakpoeder - 2 tl
  • Bananen - 300 g (Dat zijn ongeveer 3 bananen)
  • Boter 100 g (Dit kan ook vervangen worden door kokosolie)
  • Basterdsuiker - 200g
  • Vanillesuiker - 8g
  • Eieren - 2 stuks
  • Crème fraîche - 125g

Stap 1: Verwarm de oven voor op 180 graden.

Stap 2:Vet de bakvorm in en plaats er bakpapier in.

Stap 3: Doe 250 g tarwebloem in een grote kom, voeg daar 1 theelepel gemalen kaneel aan toe.

Stap 4: Voeg in dezelfde bak ook 2 theelepels bakpoeder en een mespuntje zout toe.

Stap 5: Prak in een andere bak de bananen tot een prutje en laat dit even rusten.

Stap 6: Meng de 100g boter, 200g basterdsuiker en 8g vanillesuiker in de keukenmachine totdat het bijna glad is.

Stap 7: Voeg de 2 eieren en de 125g crème fraîche toe in de keukenmachine en meng dit door elkaar heen.

Stap 8: Voeg dit mengsel, uit de keukenmachine toe aan het bloemmengsel.

Stap 9: Voeg de bananenpuree ook toe aan het mengsel.

Stap 10: Verdeel de inhoud in de bakvorm.

Stap 11: Doe de bakvorm in de oven voor 1 uur en 10 minuten. Dit verschilt een beetje per oven. Controleer vanaf de 50 minuten, dit kan je doen door even met een satéprikker in de cake te prikken. Komt die er 'schoon' uit dan is de cake helemaal gaar.

Stap 12: Laat het 30 minuten in de bakvorm afkoelen, haal het bananenbrood daarna uit de bakvorm en laat het nog een uur afkoelen.


Het is heel makkelijk om zelf te maken, want als ik het al kan, dan moet iedereen het kunnen.
Het enige vond ik wel, dat er veel suiker in zat. De boter kan je vervangen door kokosolie, zodat het minder vet is.
Het is makkelijk om mee te nemen als lunch of lekker als tussendoor. Je zit er ook snel vol van, omdat het een machtig stuk brood is. Dit komt natuurlijk o.a. door de bananen die erin zitten.
Het is snel gemaakt, alleen de wachttijd vond ik erg lang duren. Maar daar hoef je natuurlijk niet alleen op te zitten wachten. Je kan ondertussen van alles doen, lezen, computeren, noem het maar op.


Ik vond het niet alleen leuk om te maken, ik vond het ook nog erg lekker.
Zelf had ik het nog nooit eerder geproefd, maar ik heb echt de hele week heerlijk van het brood gegeten. Ik had het meegenomen naar mijn werk en ik zat er ook echt vol van.
Het geeft een voldaan gevoel en mijn trek is voor een lange tijd gestild, dat vind ik ook erg fijn.
Het is dus een lekker brood, die ik zeker vaker ga maken.

Q: Heb jij wel eens bananenbrood gegeten?


Geen opmerkingen:

Een reactie posten