24 maart 2013

Ontbijten

Een goed ontbijt is een goed begin van de dag!
Ze zeggen ook dat ontbijten erg gezond is.
Ik vind het erg belangrijk om gezond te eten, maar wat is gezond eten en doe ik dat ook?
Hier zijn wat ontbijtfeiten:
*Ontbijten is de belangrijkste maaltijd van de dag.
*Ontbijten helpt je spijsvertering op gang.
*Het is gezonder om elke dag met iets anders te ontbijten.
*Eet zo min  mogelijk kant-en-klare ontbijtproducten, zoals cruesli en ontbijtkoek.
Hierin zitten veel suikers en soms veel zout.  

 

 

Mijn weekoverzicht van mijn ontbijt.

Maandag:
Eén broodje pasta met hagelslag: broodje Luduvudu.
Eén broodje pindakaas met hagelslag: broodje Snicker.
Feitjes:
* In pindakaas zit ijzer en vitamine B.
* Hagelslag moet minstens 35 % cacao bevatten.
* Bruin brood is beter voor de vertering.
Dinsdag:
Twee crackers met filet American en een glas melk.
Feitjes:
*Melk bevat calcium.
Woensdag

Een bakje yoghurt met cornflakes en rozijnen.

Feitjes:
* Cornflakes bevat veel zetmeel.

Donderdag
Een banaan
Een glas melk
Cracker met zuivelspread.

Feitjes:
* In bananen zitten veel suikers die je lichaam snel kan opnemen.

Vrijdag

Een appel
Een ontbijtkoek.

Feitjes:
* In appels zitten vitamines en vezels.
* In ontbijtkoek zit weinig vet en veel vezels, erg goed voor je darmen.
-----------------------------------------------------------------------------------------------

Als ik mijn ontbijt bekijk, denk ik dat het wel gezonder kan.
Daarom ben ik op zoek gegaan naar gezonde ontbijttips.

1.Gezond?!Sommige producten lijken soms gezond, maar zijn het eigenlijk niet.
Hoe irritant is het als je denkt gezond te eten en toch doe je het niet.
Onbijtkoek bevat veel suikers, dus is het wel helemaal gezond?

2.Te zoet? Let op het suiker, met name de toegevoegde suikers.
Jam, appelstroop, chocoladepasta.
Je kunt dan beter notenpasta, mager vlees of magere kaas eten.

3.Eet yoghurt
 Yoghurt zit vol met calcium, vitamines B2 en B12.
Dit is lekker te combineren met fruit!

4. Drink
Drink water of melk.
Tijdens het slapen verlies je veel vocht.

5. Met mate
Eet een stevig ontbijt maar prop jezelf niet helemaal vol.

6. Elke dag iets anders?
Varieer, vandaag yoghurt of brood.

7. Geniet.
Geniet van je ontbijt, neem de tijd om te eten.
Dit vind ik de belangrijkste regels!

Wat is nou precies gezond eten? Dat vind ik nog steeds een moeilijke vraag.
Ik denk dat gezond eten is, dat je kunt genieten van je eten op een juiste manier.
Niet te veel gefocust moet zijn of wat je eet wel gezond is.
Tuurlijk moet je ermee bezig zijn, waarom zou ik anders dit artikel schrijven?
Maar ik denk dat het belangrijk is dat je er niet in doorslaat.

In elk product zitten vast goede en slechte dingen, geniet met mate en varieer!

Dus morgenochtend maken jullie een lekker gezond ontbijtje!
Ik ben benieuwd naar jullie ontbijtjes, dus stuur maar foto's door.
De mooiste foto's krijgen een plekje op mijn blog!















Geen opmerkingen:

Een reactie posten